Ing. Jiřina Jenčková, Ph.D.

Co je pro Vás důležité a co Vám dělá radost?

Radost mi dělá mnoho věcí. Často jsou to maličkosti každodenní všednosti. Covidová doba nám ukázala způsob života a podnikání, jaké jsme si nedokázali představit. Něco špatného nám vždy přináší i něco dobrého. Zcela upřímně přiznávám, že jsem poprvé v životě doopravdy zpomalila 😊. Tedy, přišlo mi to spíše jako zastavení, ale retrospekce je občas velmi přínosná. I když nám poslední rok přinesl i mnoho nečekaných situací, které bylo potřeba operativně řešit, velmi jsem si užila a užívám trávení společného času s rodinou. Nikdy jsme neměli takovou příležitost a rozhodně ne tak intenzivní. Do rodiny jsme přivítaly i dva nové členy, pejska a kočičku. 

Co mi přináší opravdu velikou radost v pracovní rovině je to, že se hoteliéři a ostatní kolegové HoReKa sektoru, nenechali zlomit neskutečně silným dopadem opatřeních, která nebyla slučitelná s charakterem potřeb hospitality provozů. Byla často vyhlašována způsobem „brzda – plyn“ a i dnes vládne stále mnoho otazníků, jak bude naše odvětví vypadat, jaké nové podmínky budeme muset implementovat do svých provozoven apod. Za mě osobně veliký respekt všem kolegům srdcařům a možná i bláznům, kteří i nadále milují náš obor a přes všechny překážky, kterým nyní čelíme, chtějí pokračovat i nadále a přinášet radost našim hostům a zákazníkům.

Čím se zabýváte v profesním životě?

V HoReCa sektoru se pohybuji téměř 30 let. Obohatily a inspirovali mě všechny pozice, kterými jsme si během svého profesního života prošla. Kromě ředitelských pozic mě nejvíce oslovil Revenue management, kterému se věnuji přibližně 20. Když jsem pochopila všechny principy a souvztažnosti této metody, přála jsem si tyto znalosti a zkušenosti předávat dále svým kolegům, aby i oni mohli ze znalostí těchto technik profitovat ve svých ubytovacích zařízeních. Nejdříve jsme působila v rámci naší hotelové skupiny, ale od roku 2006 již jako odborný externí lektor AHR ČR a také na Katedře cestovního ruchu VŠE v Praze. V té době jsem pracovala částečně i na „volné noze“ a k definitivnímu založení poradenské společnosti Perfect Hotel Concept s.r.o. (PHC 2009) byl již jen krůček. 15 let velmi aktivně propaguji implementaci principů revenue managementu v ubytovacích zařízeních nejen v ČR a podařilo se mi vyškolit mnoho, dnes již samostatných senior revenue manažerů, kteří své know předávají další generaci revenue juniorů. Tento přístup k finančnímu řízení hotelů, tedy nejen tržeb, je velmi komplexní a sahá do všech úseků vedení hotelu. Spolupracujeme s českými a zahraničními univerzitami, kde tuto problematiku přednášíme.

Mám ráda holistický přístup, proto PHC přidala do portfolia našich služeb kromě odborných konzultací, poradenství a lektorství, i manažerský koučink a mentoring pro střední a vyšší management. S řediteli hotelů pak pracuji samostatně a vždy mimo jejich hotel/y 😊! Tato kombinace přístupu se nám v praxi s klienty osvědčila nejlépe.

Před několika lety jsme naše služby rozšířili o práci člověka s prostorem a časem ( tzv. učení feng-ren-shui). Asi víte, že přední mezinárodní hotelové řetězce jsou projektovány a designovány právě pomocí znalosti tohoto učení a není náhoda, proč tomu tak je. 😊 Toto učení je zároveň i uměním. Využití těchto znalostí a přirozených principů se nám velmi osvědčilo např. v personalistice, v komunikaci, při práci s dynamikou týmů, podporou osobnosti majitele/ ředitele, posílení pozice na trhu, aj.

V neposlední řadě bych ráda zmínila, že velmi rádi mnoho let podporujeme mladou generaci a přejeme si obor posouvat kvalitativně dál. Spolupracujeme s několika univerzitami a dalšími odborníky, nejčastěji z oblasti IT a didaktiky, psychology, na několika nových projektech, které půjdou na trh příští rok. Upřímně věřím, že se máme na co těšit a že spolu i s těmito projekty pomůžeme trhu se co nejdříve vrátit k lepšímu normálu.

Co je pro Vás nejdůležitější pro výběr toho nejoblíbenějšího hotelu?

Čím jsem v oboru déle, tím více vnímám především to, abych se jako host v hotelu cítila přirozeně lidsky příjemně. Jedná se o vliv více faktorů – navnadit nás může příjemná online prezentace a komunikace s hotelem, milý personál, čistotu a hygienu beru jako samozřejmost, příjemná vůně, bohaté snídaně, pohodlná velká postel, zajímavé doprovodné služby, ale především to, abych se jako host cítila vítána. Cítit takovou tu přirozenou pohostinnost. To nám Čechům ještě ne tak zcela jde. Nechápeme, že sloužit není někomu posluhovat. Práce ve službách je přece také o dělání radosti druhým lidem. Darující získává stejnou, ne-li větší radost, než obdarovaný 😊. V předešlých letech jsem, díky charakteru své práce, vnímala hotely trochu jako pracovní rutinu. Jsem životní optimistka a za daných okolností se nemohu dočkat svého příštího ne/pracovního pobytu v hotelu!